Foxfinder

de Dawn King traducerea Bogdan Budeș Distribuția Galerie foto Cronici
Următoarele Reprezentații
nu sunt programate reprezentații

„Foxfinder” este o distopie cu accente de thriller, o parabolă plasată în afara timpului și a spațiului concret, într-un loc în care vulpea este cel mai de temut dușman al omului. O familie de fermieri este investigată de către un căutător de vulpi...

- premieră pe țară -

recomandare: 14+

durata: 2h (fără pauză)

data premierei: 27 aprilie 2024

Spoiler: „Foxfinder” ne invită într-o lume distopică, în care o specie relativ inofensivă azi, vulpea, a devenit principalul dușman al omenirii.

Divulg acest lucru deoarece, în procesul de documentare a spectacolului, mi s-a întâmplat ceva extraordinar. Nici nu știu cum să povestesc.

Întâmplător (sau poate că nu!), am aflat că la noi în țară, într-o zonă destul de izolată din Apuseni, s-a petrecut în secolul al XIX-lea ceva extrem de asemănător. Comunitatea de acolo a fost adusă la sapă de lemn de atacul coordonat al unor… ei bine, da: al unor vulpi.

Cum am aflat despre caz? Căutând pe Google „foxfinder”, cam pe la a cincea pagină de rezultate mi-a apărut numele unui sat românesc, Foxenii de Sus, localizat în regiunea de care v-am vorbit (nicio legătură cu Focșani, deocamdată cel puțin). Mi s-a părut bizar numele, am accesat link-ul și… pe scurt: ceea ce am descoperit mi-a modificat radical perspectiva normală, așezată, cuminte, pe care o aveam asupra lumii.

Vă dau doar câteva detalii revelatoare (din păcate, repetițiile mi-au mâncat mult din timpul pe care aș fi vrut să-l aloc cercetării mai aprofundate).

Se pare că numele satului provine, într-adevăr, de la incidentul cu vulpile, dar – aici e-aici! – se pare că perioada apariției acelor vulpi misterioase și extrem de nocive (apropos, s-a presupus că au suferit o mutație, dar nu e singura ipoteză) perioada apariției lor, zic, a coincis cu cea în care scriitorul britanic Bram Stoker a efectuat o călătorie în Transilvania pentru a se documenta cu privire la celebrul roman pe care urma să-l publice. Se presupune că lui i se datorează izul englez din numele satului, care, altfel, s-ar fi chemat, probabil, Vulpenii de Sus.

Oricum, am de gând s-o rog pe autoarea textului – și ea britanică, atenție! – căreia nu i-am vorbit încă de descoperirile mele, am de gând s-o rog să cerceteze dacă nu există cumva o legătură de rudenie între ea și Stoker, ceea ce ar fi o explicație a faptului că a ales exact acest animal (de ce nu un șarpe – și el e viclean, nu?)

De asemeni, e de studiat și o altă posibilă analogie: personalitatea cea mai cunoscută din regiunea de care vorbim e Avram Iancu, supranumit Crăișorul Munților. „Crăișor” e un diminutiv pentru „Rege”. Oare întâmplător pe autoarea noastră o cheamă Dawn King? Nemaivorbind de o altă coincidență incredibilă: numele soției mele e Andreea Vulpe!

În fine, mai am foarte multe piste de urmat, dar devine tot mai evident că o cercetare exhaustivă a subiectului e o sarcină peste puterile unui singur om – complexitatea informațiilor, procesarea, dezarhivarea surselor, deducțiile, protecția datelor etc impun un efort colectiv. Așa că declar, pe această cale, spectacolul „Foxfinder” actul fondator al Asociației Foxilienilor, pe care o voi înregistra curând, în care îi invit pe spectatorii doritori să se înscrie.

În final, deviza Asociației: „Absența vulpii e un semn al prezenței ei!”

Cristi Juncu

Echipa de creație

regia

Cristi Juncu

scenografia

Cosmin Ardeleanu

muzica originală

Cristina Juncu

lighting design

Traian Marin

producător delegat

Camelia Moroianu

Cronici

Motivul pentru care „Foxfinder” este un spectacol reuşit, care menţine constantă atenţia şi curiozitatea spectatorilor, ca o miniserie Netflix de succes, se regăseşte în construcţia curată şi consistentă a relaţiilor de joc. Planul de suprafaţă al interacţiunii dintre personaje se întrepătrunde armonios cu intenţiile interioare vizibile, intuite, dar conţinute cu o intensitate deloc demonstrativă de cele mai multe ori. Jocul dublu devine un angrenaj performant care menţine suspansul şi degajă o emoţie viscerală, susţinută şi de satisfacţia anticipativă a receptării... Actorii contribuie abundent la reuşita spectacolului, articulându-şi rolurile cu o abundenţă detaliată de nuanţe care alcătuiesc această interacţiune ce presupune suspiciune, reprimare şi o doză incitantă de mister.
https://epingeac.com / Alina Epîngeac / 13 mai
Un spectacol ca „FOXFINDER” poate fi un adevărat antidot la intoxicările din trecut, dar şi din prezent. Mai mult, poate fi şi un mod interesant de a ne reaminti că istoriile se repetă adesea, mai ales dacă sunt prea repede uitate.
www.flawless.ro / Alexandra Nuță Stoica /
În montarea de la Excelsior, Cristi Juncu potențează ambivalența textului .
www.agenda.liternet.ro / Iancu Brezeanu / 10.05.2024
Cristi Juncu, a construit un spectacol filozofic, antitotalitar, antisistem, despre descompunerea gândirii și a analizei critice, despre uniformizarea și depersonalizarea individului, despre oprimarea sentimentului de libertate.
www.scenesicuvinte.ro / Alina Maer / 7.05.2024
Un text și o montare care invită la meditația asupra societății de azi, a puterii omului de a îndura și de a se revolta (sau nu) împotriva unui sistem care strivește orice urmă de voință și personalitate.
//www.republikakritica.ro / Tudor Sicomaș / 5.05.2024
Personal sunt încă sub vraja acestui spectacol în care am putut să urmăresc multe din mecanismele unui produs artistic de excepție.
www.filme-cărți.ro / Claudia Nițu / 3.05.2024

Cumpără bilete