de Alan Bennett
Traducerea: Vlad Cristache
Distribuția:
Hector – Mihai Dinvale
Irwin – Cristian Popa
Dna Lintott – Daniela Ioniţă-Marcu
Directorul – Cristian Nicolaie
Posner – George Albert Costea
Dakin – Alexandru Ion
Scripps – Cezar Grumăzescu
Timms – Gabriel Costin
Lockwood – Ionuț Vișan
Rudge – Dan Clucinschi
Akthar – Alexandru Voicu
Crowther – Radu Mateucă
Regia: Vlad Cristache
Scenografia: Vlad Cristache
Asistență regie: Septimiu Stoica
Foto: Adi Bulboacă
Afișul: Adi Bulboacă
Durata spectacolului: 2 h 40 min
Data premierei: 27 martie 2015
Recomandare: 16+
Un spectacol pentru tineri! Anarhia vârstei, intrigile de cancelarie, relaţiile elevi-profesori sunt suprinse în această comedie de succes despre anii cei mai frumoși ai vieții.
Acţiunea se desfăşoară la Cutlers’ Grammer School, într-un tradiţional colegiu de băieţi din Sheffield, Nordul Angliei. Obişnuitul stil de viaţă, nonconformist şi indolent al elevilor din clasa de istorie, care se pregătesc pentru intrarea la facultate, este dinamitat de ambiţiile directorului. Acesta doreşte cu ardoare ca şcoala sa să urce în clasamentul celor mai importante instituţii de învăţământ. Iar ţintă devine reuşita tinerilor la renumitele universități Oxford şi Cambridge.
De aceea îl angajează pe Irwin, un tânăr profesor de istorie suplinitor. Prin tehnica sa modernă de predare acesta intră în conflict atât cu Hector, profesorul excentric ce îşi savurează cunoştinţele în faţa clasei pentru propria lui plăcere, cât şi cu profesoara Lintott, cu un stil pedagogic mult prea tradiţional. Şcoala devine astfel un „câmp de bătălie” al ideilor diferite despre viaţă şi educaţie.
Cinic şi tranşant, Irwin reuşeşte să îi provoace pe tineri să abordeze subiectele de istorie în mod inedit, astfel încât studiul să le facă, chiar spre surprinderea acestora, plăcere. Iar în final, ţinta - Oxford şi Cambridge - să fie atinsă, pentru prima dată în istoria colegiului.
The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu nu este numai un spectacol despre istorie, ci unul menit să facă istorie!
Selecția oficială a Festivalului Național de Teatru, ediția 2015
Spectacolul realizat de Vlad Cristache este asemenea unui film bun. Încă de la ridicarea cortinei eşti absorbit în acţiunea pe care o urmăreşti cu plăcere până la final. Te amuzi, râzi, apoi descoperi ce e în spatele energiei molipsitoare şi zâmbetul se transformă în lacrimă. Trecerea de la haz şi aplomb către dramă se face lin, personajele capătă nuanţe, profunzime, iar la final, cu nodul în gât, întreg demersul stă în faţa ta rotund, stabil şi cu un mesaj clar: Trăieşte, copile! Şi trăieşte cât poţi tu de frumos!
Alina Epîngeac – Yorick – Tinereţe Magna cum laudae
http://yorick.ro/the-history-boys-tinerete-magna-cum-laudae/
„Formula magică” propusă de Vlad Cristache umanizează acolo unde, de obicei, te izbești de rigiditate, mizează din plin pe umor și pe energia actorilor tineri care reușesc să învie pe alocuri inconștiența adolescentină. „The History Boys” nu este un spectacol cu pretenții, celor mai vârstnici le împrospătează amintirile, dacă au puțină răbdare și voie bună, iar pe adolescenți îi face să se simtă liberi, aici e o parte din lumea lor.
Oana Bogzaru – Yorick – Sufletul adolescentin față în față cu examenul de maturitate
http://yorick.ro/sufletul-adolescentin-fata-in-fata-cu-examenul-de-maturitate/
Regizorul Vlad Cristache a reuşit performanţa să readucă şi să reţină o bucată din o fracţiunea-de-secundă din liceul simţit cu pleoapele închise. Iar eu am fost luat prin surprindere când mi-am dat seama că spectacolul The History Boys, de Alan Bennett, jucat la Teatrul Excelsior, a durat 3 ore şi sunt convins că nu am mai făcut clipirea greşită din liceu. Cu rafinament englezesc, de OxBridge, cu o măsură potrivit de şireată a tragic-comicului şi cu o decenţă ce frapează (căci a fost uitată şi desconsiderată, transformată într-o raritate în consumerism-ul abject în care trăim), Vlad Cristache a croşetat un minunat spectacol.
Vlad Galer – LiterNet – Boy, you will be a man soon - The History Boys
http://agenda.liternet.ro/articol/19507/Vlad-Galer/Boy-you-will-be-a-man-soon-The-History-Boys.html
Este cu adevărat o bucurie să urmărești „The History Boys”. Povești cu parfum de liceu în care o echipă de tineri creatori în compania unor actori cu experiență, precum Mihai Dinvale, reușește să atenționeze că școala rămâne prag important al universului uman. Acțiunea se petrece într-un colegiu din Anglia și nu în dezordinea unei școli ce practică învățământul mioritic, dar comunică sensibil și provocator aceeași tematică – atenție la omul de lângă tine și la cunoașterea lumii în care trăiești!
Ileana Lucaciu – blog – O bucurie!
http://ileanalucaciu.blogspot.ro/2015/04/the-history-boys-povesti-cu-parfum-de.html
Vlad Cristache, cu histrionismul său special, „pune gingaşe accente care dau câte o întorsătură bine venită şi duc la timpul potrivit pe alt palier întâmplările, clădeşte alura fiecărui personaj cu minuţie dublată de o generozitate faţă de actor pe care a dovedit-o deja pe mai multe scene din ţară şi din Bucureşti unde a montat.
Mariana Ciolan – Revista Teatrală Radio – La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii
http://revistateatrala.radioromaniacultural.ro/la-teatrul-excelsior-in-focus-tinerii/
The History Boys se concentrează pe un grup care este exemplar pentru liceeni căci conţine tipologiile clasice – liderul, ratatul, haiosul, talentatul, tocilarul etc. Spectacolul lui Vlad Cristache construieşte acest microunivers într-o sală de clasă ideală, care arată ca o bibliotecă (ce bine ar fi să fie aşa şi în realitate), dar pe care băieţii o folosesc şi ca „scenă“ pentru aplicaţiile practice ale subjonctivului, să zicem. Cele două grupuri, profesori şi elevi, sînt portretizate diferit.
Oana Stoica – Dilema veche – Domnilor profesori, cu dragoste
http://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/domnilor-profesori-cu-dragoste
Regizorul Vlad Cristache reușește să îmbine temele abordate de Bennett într-un spectacol fluid și coerent. Atenția la detaliu reiese din mici artificii scenografice. Urmăresc pe toată durata spectacolului ventilatorul de deasupra scenei, care pornește obsedant numai în momentele statice, cele mai încărcate. Aproape că nu-mi dau seama că sunt în sala de spectacol de trei ore.
Ștefania Matache – Sub 25 – The History Boys sau despre om şi istoria lui
http://www.sub25.ro/arte/the-history-boys-sau-despre-om-si-istoria-lui-3148.html
Ce aş spune, dacă nu aş fi şi critic de teatru despre „The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu”, spectacolul Teatrului Excelsior din Bucureşti? În primul rând, că e un spectacol la care te simţi extraordinar de bine în fotoliul tău de spectator. Că, deşi durează mai bine de două ore şi jumătate, parcă nu ţi-ai dori să se termine atât de repede. Că recomandându-l prietenilor şi sfătuindu-i ca nu cumva să îl piardă, nu rişti defel ca după ce au făcut-o să îţi arunce priviri încărcate de reproşuri ori să îţi ceară, pur şi simplu, să le decontezi contravaloarea biletelor. Dimpotrivă.
Mircea Morariu – Adevărul – Ani de liceu
http://adevarul.ro/cultura/teatru/ani-liceu-1_55841e9ccfbe376e357344e0/index.html
Piesa regizată de Vlad Cristache reprezintă o punere în scenă inteligentă, deosebit de comică şi plină de prospeţime a textului lui Alan Benett, reuşind să recreeze abil clipele de trecere dinspre adolescenţă către maturitate şi toată incertitudinea care le însoţeşte
Monica Ploeşteanu – LiterNet – Magnific de nepregătiţi pentru nesfârşita micime a lumii - The History Boys
http://agenda.liternet.ro/articol/20149/Monica-Ploesteanu/Magnific-de-nepregatiti-pentru-nesfarsita-micime-a-lumii-The-History-Boys-la-Excelsior-Teen-Fest-2015.html
În plan general, spectacolul și textul propun o problemă disputată nu numai în România. Educația e sau trebuie să fie mai mult inspirație sau mai mult informație? …„The History Boys” este, fără dubiu, unul dintre cele mai puternice spectacole ale stagiunii, pentru că propune o discuție interesantă despre sistemele de educație, pentru că întreaga echipă funcționează bine și foarte bine, în interpretări egale ca valoare.
Monica Andronescu – Yorick – Parfum de liceu sau educația și limitele ei
http://yorick.ro/parfum-de-liceu-sau-educatia-si-limitele-ei/
…Atât de rare sunt spectacolele care tratează problemele lumii noastre prin prisma valorilor fundamentale, încât cel de la Excelsior nu trebuie cu nici un chip ratat.
… Valori fundamentale, ritm, adevăr, tinereţe şi energie. Ce mai poate să-şi dorească un spectacol ca să fie pe gustul publicului? Mergeţi să vedeţi „The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu”. Lăsaţi-vă purtaţi de umorul de bună calitate şi de pledoaria umanistă. Şi să nu vă miraţi dacă va deveni unul dintre preferatele dumneavoastră. Cu asemenea spectacole, să tot pledezi pentru tineri!
Cristina Rusiecki – revista Cultura – „Ia, eu fac ce fac de mult”: Pledez pentru TINE(ri)
http://revistacultura.ro/nou/2015/10/ia-eu-fac-ce-fac-de-mult-pledez-pentru-tineri/
Şi s-a deschis cortina. Cu cea mai antrenantă, veselă şi amuzantă scenă pe care am văzut-o vreodată în deschiderea unui spectacol. Am uitat instant de tot ce exista în afara teatrului, am râs după primele 30 de secunde din piesă, am intrat în atmosferă şi am rămas acolo timp de 2 ore şi 45 de minute. Ceva incredibil, pentru un spectacol cu o durată de aproape 3 ore, să te ţintuiască în scaun, să te facă să îţi ţii respiraţia, să îţi pară rău că sunt 12 personaje pe scenă şi că nu poţi cuprinde mereu cu privirea pe fiecare dintre ele, să râzi, să plângi, apoi să râzi iar, în hohote, împreună cu restul publicului. Pe scurt, a fost o bucurie rară şi o surpriză neaşteptată să văd o interpretare atăt de proaspătă, un decor atât de inspirat şi aerat şi costume atât de potrivite şi coordonate cu spectacolul şi cu decorul.
Andreea Tănase – Semne Bune – The History Boys. Poveşti cu parfum de liceu.
http://semnebune.ro/2016/the-history-boys-povesti-cu-parfum-de-liceu/#axzz3zjFR8bK1
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to